Februari 2016 - Bezoek aan Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk

Februari 2016 - Bezoek aan Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk

Het is donderdagavond, en wij van de ONNO zijn samen met de SON uitgenodigd bij Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Onze gastheer is Stephan Stokkermans, commercieel directeur van het hotel, die zich onder de genodigden heeft geschaard.

Ontvangst is een half uur eerder dan we gewend zijn en de plaats van handeling is de foyer van het hotel. De aanwezige hotelgasten kijken een beetje meewarig als ze die luidruchtige zakenlui aanschouwen, die genieten van een kop koffie met een VVSB petit fourtje. Handen worden geschud, de laatste nieuwtjes uitgewisseld.

Dan worden we gevraagd om onze gastheer te volgen en komen in de Pické zaal, een overweldigende ruimte waar de pakweg 120 klaarstaande stoelen een beetje in het niet vallen bij de omvang van de zaal. Hier houdt Stokkermans een inleidende presentatie over het hotel met de doelgroepen - zakelijke gasten en particulieren - en hun benadering. Het hotel is een familiebedrijf sinds 1887 en Stephan zelf is de schoonzoon in de familie.

Naast Huis ter Duin bezit de familie nog een aantal hotels in Nederland en in het buitenland. Huis ter Duin wordt door Stokkermans beschouwd als een top profclub uit het betaalde voetbal (de vergelijking werd gemaakt met die club uit Amsterdam, die niet genoemd zal worden). Het idee is duidelijk, om aan de top te komen en te blijven wordt iedere dag van ieder personeelslid een topprestatie verwacht, of zoals gezegd werd; "Probeer niet aan de verwachtingen te voldoen, maar probeer de verwachtingen te overtreffen."

Dat een kleine misvatting grote nadelige gevolgen kan hebben werd ook door Stokkermans genoemd, waarmee hij zich van een kwetsbare kant liet zien. Uiteraard heeft het hotelleven vele kanten en even zoveel anekdotes, waar Stokkermans ons regelmatig op trakteerde. Zo was er het verhaal over Jos Verstappen die in een bolide in deze zelfde zaal rondreed (op de eerste verdieping wel te verstaan) en die iets te enthousiast was.

Aan het eind van de presentatie stelde onze gastheer een paar korte vragen over de presentatie en degene die als eerste zijn hand opstak met het goede antwoord, was de gelukkige winnaar van een geheel verzorgd weekendje in het hotel.

Een onderdeel van de avond was een ronde door het hotel waarbij we niet alleen voor, maar ook achter de schermen mochten kijken. Ook hier kwamen de anekdotes volop aan bod, zoals de voertuigen die Barack Obama bij zich had en die de parkeergarage deden vollopen met een overdaad aan CO2, waardoor het alarm afging. Bij het oplossen van het probleem moest de chef de mission zich kenbaar maken, omdat er een deur geopend moest worden die gesloten zou blijven. Bij het passeren van de deur waren de rode stipjes van de lasers van de sluipschutters op hun lichamen te zien, zo vertelde Stephan met veel gevoel voor understatement.

Na een uitgebreide ronde door het hotel kwamen we weer uit bij de foyer waar we de gelegenheid hadden om nog na te praten onder het genot van een drankje en een hapje. Het was een bijzondere bijeenkomst die ook bijzonder geslaagd genoemd mag worden.

Tekst: PvT
Reacties: stuur een bericht